امام رضا (ع): عبادت پر روزه داشتن و نماز خواندن نیست ، و همانا عبادت پر اندیشه كردن در امر خداست
حدیث

«پنجشنبه های داستانی» در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد

| اندازه قلم     
 
 
ارسال ایمیل print
«پنجشنبه های داستانی» در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد

«چهار مجموعه داستان ایرانی» از تازه های انتشارات روزنه در دومین نشست «پنجشنبه های داستانی» با حضور نویسندگان و منتقدان ادبی پنج شنبه 19 دی ماه درفناوری اطلاعات رونمایی و نقد شد.


به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای فناوری اطلاعات، در این مراسم «مردعلی مرادی»، «معصومه میرابوطالبی»، «ملاحت نیکی»، هر کدام یک داستان از مجموعه‌ داستان‌های«رازهای سانتی‌متری»، «مثل یک بوم سفید» و «محراب سانتاماریا»  را برای حاضرین در جلسه خوانش و کیهان بهمنی، یوسف انصاری، شهریار وقفی‌پور، سعید توانایی و سعید شریفی درباره این آثار و مجموعه‌داستان «فشار آب بر دنیای عجیب دلکو» نوشته‌ «هادی تقی‌زاده» به نقد و بررسی این مجموعه داستان ها پرداختند.

در ابتدای جلسه کیهان بهمنی، مترجم و استاد ادبیات انگلیسی، درباره‌ مجموعه داستان «رازهای سانتی‌متری» گفت: «مردعلی مرادی» را دورادور می‌شناختم ولی نمی‌دانستم دستی هم به قلم دارند. ما در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد مترجمی ادبیات انگلیسی کلاسی در خصوص آشنایی با ادبیات فارسی داریم و در این کلاس از مجموعه‌داستان‌هایی که به دستم می‌رسد تک داستانی انتخاب می‌کنم و بدون این‌که اسم نویسنده را به دانشجوها بگویم از آن‌ها می‌خواهم داستان را بخوانند و بعد نظر بدهند؛ بهترین بازخوردها زمانی است که این آشنایی وجود ندارد و در نتیجه حب‌ و بغضی در میان نیست. تک‌داستانی از این مجموعه را هم در همین کلاس بررسی کردیم که از سر اتفاق داستان اول مجموعه بودو به‌نظرم از بهترین داستان‌های این مجموعه نیست. این را گفتم که در وهله‌ اول به انتقادی از این مجموعه در مورد نوع چینش داستان‌ها بپردازم واین انتقاد به نحوه‌ی چینش داستان‌های این مجموعه هم وارد است.

بهمنی در ادامه گفت: مرادی برای چاپ این مجموعه عجله نکرده است و برای همین ما حالا با مجموعه‌داستان پخته‌ای مواجه هستیم. اما در مورد داستان‌ها، از داستان دوم به بعد بود که داستان‌ها مرا درگیر خودش کرد تا حدی که می‌توانم بگویم داستان «شش سانت رازی که توی دلم مانده» داستان فوق‌العاده‌ای است و این داستان چنان مرا راضی کرد که به شاگردانم توصیه کردم حتماً این مجموعه را بخوانند. من نزدیک به بیست سال است که با ادبیات انگلیسی در ارتباط هستم و می‌توانم از برخی ایرادات حرف بزنم. یک ایراد این است که نویسندگان ما سراغ مواردی می‌روند که هیچ تجربه‌ی زیسته‌ای از آن ندارند. مثلا در مورد" ارنست همینگوی" تمام داستان‌هایش با زندگی واقعی او مرتبط است و از تجربه‌ی زیسته‌ خودش می‌نویسد.

«یوسف انصاری» نویسنده‌ مجموعه‌داستان «امروز شنبه» دیگر منتقد حاضر در این جلسه در ادامه‌، درباره‌ مجموعه‌داستان «مثل یک بوم سفید» گفت: «انتشار این مجموعه پنج سال به طول انجامید و «مثل یک بوم سفید» اولین مجموعه‌داستان معصومه امیرابوطالبی است  وکار سختی پیش رو دارد.

وی تصریح کرد: سختی کار این نویسنده‌ها در وهله اول این‌جاست که چندان در فضای مسموم این سال‌های ادبیات ما نیستند و شاید با نویسنده‌ها و منتقدها آشنایی ندارند و همین عدم آشنایی باعث می‌شود گاهی این آثار دیده نشوند.

انصاری ادامه داد:  معصومه میرابوطالبی، پنج سال برای انتشار این کتاب صبر کرد. هیاهوهای پوچی که برخی از نویسندگان پایتخت‌نشین درباره‌ی آثار خود به راه می‌اندازند نشان می‌دهد این نویسنده‌ها چندان به اثر خود اطمینان ندارند. آرامش ابوطالبی در برابر این تاخیر پنج ساله از این‌جا نشات می‌گیرد که این نویسنده به داستان‌هایی که نوشته ایمان دارد و نیازی به هیاهوهای جعلی نمی‌بیند. یعنی این کیفیت اثر است که به نویسنده این آرامش را می‌دهد و این داستان‌ها با این‌که پنج سال با تاخیر منتشر شده‌اند حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

گشودن فصل تازه داستان نویسی فارسی

در ادامه‌ این نشست «سعید توانایی»، مترجم آثاری از جمله کتاب‌های «شرمن الکسی» و ترانه‌سرا درباره‌ مجموعه‌داستان «فشار آب بر دنیای عجیب دلکو» گفت: فرق عمده‌ بین داستان‌نویسی به سبک هادی تقی‌زاده و دیگران در این است که داستان‌های این نویسنده از «شکار فرشتگان» فصل جدیدی از داستان‌نویسی به زبان فارسی بود؛ به دلیل گفت‌گویی که ماهیت و کلیت ادبیات را شکل می‌دهد. ارتباط بینامتنی که بعضاً وجود دارد بین داستان‌‌های این مجموعه با آثار پیش از خودش کار را بسیار چند بعدی‌تر از چیزی می‌کند که در سنت داستان‌نویسی ما وجود داشته و دارد.

وی ادامه داد: زبان و لحن طنزآلود داستان‌ها، یعنی آن جدیت و خشکی‌ای که در آثار اغلب داستان‌نویسان ما وجود دارد، در آثار «هادی تقی‌زاده»نیست. تقی‌زاده همه‌چیز را ساده‌تر و با طنز خاصی که در دیگر داستان‌های فارسی ندیده‌ام اجرا می‌کند و این خیلی خوب است. در واقع ما به‌دلیل این‌که در چنین سبک و شیوه‌ای تازه‌کار هستیم و تازه شروع به نوشتن کرده‌ایم و در این راه بسیار هم پراکنده بوده‌ایم نتوانسته‌ایم سنت یا جریان تاثیرگذاری را ایجاد کنیم؛ حالا این به دلیل ویژگی‌های خاصی است که به‌لحاظ فرهنگی و زیرساخت‌های دیگر وجود دارد.

توانایی همچنین گفت: داستان‌های تقی‌زاده هم چندان نسبتی با نویسنده‌های پیش از خود ندارد. کار ایشان بیشتر گفتگویی است با ادبیات و داستان در جاهای دیگر دنیا. در این داستان‌ها شخصیت‌هایی می‌بینیم با رفتارها و عادات آشنا و چیزهایی که به‌دلیل سادگی بیش از حد بعضاً مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. نوع نگاه تقی‌زاده در داستان‌ها و رمان «گراف گربه» نیز بسیار ساده است و زبان فارغ  از تکلف‌ و بسیار سرراست و شسته‌رفته است. یکی از نکات قوتی که به عقیده‌ی من هر داستانی باید داشته باشد ارتباط با مخاطب است؛ فارغ از ویژگی‌های مخاطب.

داستان کوتاه محال بودن رمان را نشان می دهد

در ادامه این مراسم نیز "شهریار وقفی‌پور"، داستان‌نویس، مترجم و منتقد درباره مجموعه‌داستان «فشار آب بر دنیای عجیب دلکو» گفت: «نه می‌خواهم بگویم که این کتاب بدی هست و نه نمی‌خواهم صحه بگذارم بر اینکه استثنایی است. باید مقدمه‌ای گفته شود چرا که باید روشن شود تصوری که ما داریم از مفهوم داستان کوتاه چه هست و بعد از تعریف مجموعه‌داستان بگوییم که این مجموعه در ارتباط با ایده داستان کوتاه در کجا قرار می‌گیرد. داستان کوتاه در واقع آن نقطه‌ای است که محال بودن رمان را نشان می‌دهد؛ یعنی مثل جرقه‌ای که در لحظه‌ای می‌درخشد و خاموش می‌شود و شاید به همین دلیل آن را با عکاسی مشابه می‌دانند. اما داستان کوتاه با نقاشی پیوند بیشتری دارد.

سعید شریفی ویراستار و نویسنده مجموعه‌داستان «در ماهی می‌میریم» در مورد مجموعه داستان«محراب سانتاماریا» صحبت کرد و اظهار داشت:داستان‌های "ملاحت نیکی" به‌شدت فشرده هستند مثل یک ابر که اگر بازشان کنیم می‌تواند بسیار گسترده شود. این نشان می‌دهد که "ملاحت نیکی" ذهنیت یک رمان‌نویس را دارد. من فکر می‌کنم که این تراکم را نویسنده از طریق هم‌نشینی ایجاد کرده است. یک داستان را متن‌های مختلف شکل می‌دهند. در داستان‌ها زمان شکسته می‌شود که داستان را فشرده می‌کند و این‌که مکان‌ها کنار هم می‌آیند و چند اتفاق کنار هم می‌افتند. در هر داستان یک داستان پشت آن جریان دارد.

شریفی ادامه داد: مهم‌ترین خصلت داستان‌ها این است که اتفاق‌ها بر شخصیت‌ها چیره‌اند. در داستان‌های"نیکی" اتفاق‌ها شخصیت‌پردازی شده‌اند و این اتفاق‌ها شخصیت‌ها را به خدمت می‌گیرند تا پیش بروند.  مثلا اتفاقی در گذشته افتاده که حل نشد در زمان دیگری تا معما را حل کند و چیزی به سرانجام نرسیده را به سرانجام برسانند. این باعث می‌شود که شخصیت‌ها قرین هم باشند.

وی در پایان گفت: مجموعه ایشان مجموعه‌ قابل‌تاملی و قابل‌خواندن است و باید خواند و لذت برد. اجازه نمی‌دهد شما سریع جمله‌ها را بخوانید و رد شوید. باید در مورد هر جمله تامل کرد و بعد سراغ جمله‌ بعدی رفت و در نهایت داستان در میان این سمفونی‌ها و صداها خود را آشکار می‌کند.

>دسته بندی:شعر و ادبیات, آخرین اخبار
تعداد بازدید 350 مرتبه امتیاز : rating
تگ ها:
 
 
 
  نظرات

بدون نظر



 

سایر عناوین خبری

ابوالفضل جلیلی: فرهنگ شهری را با کمک سینما رواج دهیم
پیام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ارتحال آیت ‌الله مهدوی کنی
نمایش «پری دریایی» در فرهنگ‏سرای هنگام به روی صحنه می ‏رود
جوایز برگزیدگان شب شعر "جوش شیرین " اهدا شد
نمایشگاه نقاشی به نفع کودکان بی سرپرست در ملل
«کارگاه طراحی پوستر عاشورایی» در ایستگاه های مترو
عروسک ها پهلوانان پنبه ای برای کودکان
همایش قرآنی "تفسیر و تدبر در سوره مبارکه فجر" برگزار می شود
"کتابخانه سیار" در منطقه 12
برگزاری تور گردشگری به مقصد امامزاده داود(ع)
«با یار مهربانم» میزبان کودکان می شود
«صدای سخن عشق» در کتابخانه قائم
هم‌نوایی با مادر سادات در فرهنگ‌سرای گلستان
اعلام برنامه ها

دریچه