امام علی علیه السلام : آن كه تقوا پيشه كند، سختى ها از او دورى گزيند. (نهج البلاغه)
حدیث

شرح مثنوی در فرهنگسرای گلستان

| اندازه قلم     
 
 
ارسال ایمیل print
شرح مثنوی در فرهنگسرای گلستان

دکتر ضیایی در نشست شرح مثنوی گفت : قرآن عباد را برای همه بکار نبرده و جایی برای پیامبر، جایی برای حضرت خضر و درجایی دیگر برای صاحبان نفس مطمئنه بکار برده است .


به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی-هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان ؛ نشست ادبی " بشنو از نی " شرح وتفسیر اشعار مثنوی عصرروز دوشنبه 24 اردیبهشت باهدف آشنا کردن علاقمندان با مباحث کاربردی کتاب ارزشمند مثنوی معنوی مولانا و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین به عنوان الگوی مناسب در زندگی و ارتقاء دانش و بینش ویژه علاقمندان در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای گلستان باحضور کارشناس برنامه دکتر عبدالحمید ضیایی وجمعی از علاقمندان به ادبیات وشعر فارسی برگزار شد.


در ابتدای نشست کارشناس برنامه درخصوص مسئله "شک و تردید " که ظاهرا دشمن آرامش ودر باطن زاییده آرامش است نکاتی را مطرح کرد و گفت: شک وتردید" از همسایه های آرامش می باشدکه با یکدیگر منافاتی ندارند..بعضی ها ممکن است نگران فکر کردن درباره ایمان باشند وآن را مانع ومزاحم ایمان بدانند.چراکه فکر کردن سئوال ایجاد می کندوباعث ایجاد شک درایمان می شود.


در قرآن کریم آیات 18و 19 سوره زمر، به این مسئله اشاره شده است . اولین چیزی که دراین آیه به نظر می رسد بشارت است. قرآن عباد را برای همه بکار نبرده و جایی برای پیامبر، جایی برای حضرت خضر و درجایی دیگر برای صاحبان نفس مطمئنه بکار برده است .
در ادامه دکتر ضیایی افزود : به نظر می رسد عباد چیزی متفاوت از بقیه انسانها وتعبیر خاص وملاطفت آمیزی دارد..منظور قرآن این نیست که قول (سخن) من قول حق است و بقیه قولها ناحق هستند. قرآن می گوید همه سخنها را گوش دهید سخن من که قرآن است نیز گوش کنید.. هدایت یک امری فرآیندی است نه فرآوردی ، هدایت در خرقه ومالکیت کسی نیست. محرومان ازبشارت چه کسانی هستند :
ا- کسی که حاضر به استماع قول نیست .
2- کسی که قول را می شنود ولی آمادگی دوری از تقلید وجزم اندیشی را ندارد.
3-کسی که می شنود تحقیق هم می کند اما قدرت تحلیل وادراک ندارد.
4-کسی که به حقیقت می رسد ولی التزام و تبعیت ندارد.
آیه دیگری در قرآن وجود دارد:" قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین" معنی آن این است که بگو اگر صداقت دارید استدلال کنید برهان و دلیل بیاورید.کسی صادق نخواهدبود الا کسی که اهل دلیل و برهان باشد.
خطاهای بزرگی در تاریخ بوجود آمده، مفسران و متکلمان در خصوص ایمان استعاره ای مطرح کردند که نادرست است. ایمان استعاره از پیمان و عقد مقدس است.ایمان پیمانی است بین انسان و خداوند .اگر ایمان را یک پیمان و عهد بین انسان و خدا بشمار بیاوریم ، پای اخلاق به میان می آید و می گوییم یکی عهد خود را شکسته و مستحق تنبیه است.


وی ادامه داد : در قرآن آمده وقتی که پیامبران به سختی و ظلم می رسیدند از شدت یاس به خداوند می گفتند: پس چه زمانی آن نصری که وعده می دادی می رسد.ایمان یک پدیده عاطفی است .ایمان ربطی به عقیده ما ندارد..ایمان از جنس امید وآرزو است.حضرت ابراهیم پدر ایمان است ولی همین ابراهیم نگاه می کند به استخوانهای مردگان و از خداوند با شک وتردید می پرسد تو چگونه در روز محشر این مردگان را زنده می کنی .خداوند می پرسد : ابراهیم ایمان نداری و ابراهیم پاسخ می دهد ایمان دارم ولی دلم مطمئن نیست.بین عاشق ومعشوق نیز یک سوال پیش می آید .غایت عشق و تردید باهم هستند.فرد هر چه عاشق تر باشدبیشتر دچار شک می شود.مولانا می گوید : همانطور که مادر بر بچه اش می لرزد ما نیز همانگونه بر ایمان خود می لرزیم.


ایمان از جنس بی قراری است .مولانا می گوید: شما در طلب بی قراری باشی، خود قرار بدست می آید .ممکن است در روزهای اول شکی به سراغ فرد بیاید وفرد دچار دلهره و استرس شود اگر کمی تحمل کنید بعد مدتی شک ها مثل موج به سمت شما آمده و تشکیل دریا می دهند.
از دفتر دوم مثنوی معنوی بیت 80 تا 111 توسط مخاطبان خوانده شد و کارشناس برنامه شرح وتفسیر لازم را بیان نمودند.
پرسش وپاسخ از کارشناس برنامه وپذیرایی ازمخاطبان بخش پایانی این برنامه بود.

>دسته بندی:آخرین اخبار, شعر و ادبیات, خبر مهم, اخبار فرهنگسراها, خبر بسیار مهم
تعداد بازدید 28 مرتبه امتیاز : rating
تگ ها:
 
 
 
  نظرات

بدون نظر